طراحی یک مدرسه ی هنری
“طراحی یک مدرسه ی هنری” ، عنوان طرح سه دانشگاه تهران بود که با در نظر گرفتن سایت مشخص به دانشجویان ارائه شد. هدف از این طرح، طراحی مدرسه ای بود که با داشتن فضایی “هنری”، و با توجه به اقلیم منطقه ی غرب تهران، بتواند محیطی مناسب برای کاربران خود – دختر یا پسر – فراهم کند.
اما برای اینکه بتوان طرحی را با این عنوان شروع کرد، باید تعریف واضح و مشخصی از مفهوم هنر داشت. “هنر” ، مانند اکثر مفاهیم انتزاعی اینچنینی، تعریفی اغلب مبهم و تا حدود زیادی نسبی دارد. ساده ترین و معمولی ترین تعریف هنر ، کوششی برای ایجاد رضایت مندی و به عبارتی آنچه حس زیبایی ما را راضی کند. این تعریف با متغیر هایی که برای زیبایی میتوان تعریف کرد، هم دیدی شرقی را نشان میدهد و هم دیدی غربی . به عبارت دیگر تعریف صرفاً فیزیکی زیبایی ، وحدت روابط صوری در مدرکات حسی است اما باید توجه داشت که هنر و زیبایی رابطۀ الزامی با هم ندارند …
طرح شامل موارد لازم برای ایجاد محیط مناسب یک مدرسه ی هنریست. مواردی مانند آتلیه ها، آمفی تئاتر روباز و گالری به طور خاص و کلاس ها، کتابخانه، دفاتر اداری، سالن همایش به طور عام موارد این طراحی را نشان میدهند. مدرسه با توجه به شیب محل، سعی در انطباق با محیط و کمترین حجم خاکبرداری را داشته و با عناصری مانند حیاط مرکزی یا ایجاد فضایی کوچه ماند برای ورود به مجموعه، این فضا ها را تا حد ممکن به صورت یکپارچه درآورده است.
با توجه به کاربری خاص مدرسه ، جنسیت افراد (دختران) و همچنین نگاهی به مدارس سنتی ایرانی ، فضای مدرسه محیطیست درونگرا که با معابر خاص و کنترل شده با محیط بیرون در ارتباط است.
دو المان شاخص مدرسه یکی پلیست که دربالای کوچه ای که برای ورودی پیاده در نظر گرفته شده و نقش گالری مدرسه را بازی میکند ودیگری میدان مدوری در حیاط مرکزی مدرسه است که به عنوان نشستنگاه و همچنین محیطی برای کارهای جنبی هنری مانند تئاتر عمل میکند.
سیستم سازه ای پیشنهادی مبتنی بر صفحات تا شونده - فولد – است که در نقاطی توسط ستون ها تقویت میشوند. فضاهای آتلیه و کلاس با توجه به این خاصیت و قرارگیری در قسمت جنوب سایت از بهترین نور مجموعه برخورداند.
در کفسازی مجموعه و همچنین بر روی دیوار ها ، نقوشی اسلیمی دیده میشود که به عنوان یک المان ایرانی و همچنین نشان دهنده ی راه ها ی ارتباطی مجموعه به کار گرفته شده.
برگرفته از وبلاگ : یک معمار