به نام او؛ با ياد او

دانشگاه اروميه

دانشکده هنر

گروه معماري

دوره مهندسي معماري ( کارشناسي )

نيمسال اول تحصيلي 90 – 1389

درس : طرح معماري دو

استاد : مرتضي اسماعيلي

طراحي کوتاه مدت ذهني Subjective Sketch

با توجه به اينکه در دنياي معماري ، هر طرح يک سيستم و اسکيس نوعي بازي با ايده و موضوعات معماري محسوب مي شود ؛ لازم است دانشجويان قبل از شروع ، به دقت در خصوص سيستم ، ايده و موضوع خواسته شده تمرکز نموده و به سرعت نوع و مسير طراحي خود را تعيين کنند .

اسکيس ، تنها ترسيم و ارائه نيست . براي درک صورت مسأله بايد زمان کافي صرف کنيد ، خلاصه برداري کنيد و به تصور ذهني کاملي از فضا برسيد . اين زمان بين 15 تا 25 دقيقه مناسب به نظر مي رسد. پيش از شروع ، آرامش و مديريت صحيح زمان عامل رسيدن به موفقيت است. راندو و پرداخت بيش از اندازه ، بازگو کننده اين مطلب است که دانشجو در طراحي با مشکل مواجه شده و به جاي صرف وقت براي طراحي ، به راندو و بازي با شيت پرداخته است ، ولي کار بدون راندو در ارائه ی مناسب نظرات طراح مشکل خواهد داشت . کامل بودن و به قول معروف "بسته به نظر آمدن"‌ شيت خوب است ، اما اين که شيت شما در انتقال اطلاعات ، خوانايي و برقراري ارتباط با بيننده موفق باشد ، بسيار مهم تر است.

موضوع اسکيس ذهن : آتليه ي من

در اين تمرين دانشجويان اقدام به طراحي و ارائه ی کوتاه مدت و سريع فرم و عملکرد يک "آتليه ي طراحي معماری مستقل" خواهد نمود .

آتليه ؛ مهمترين فضاي آموزش عملي رشته معماري محسوب مي شود . اگر مستقلاً به اين فضا بيانديشيم و به دور از عملکردهاي مقدماتي و تکميلي ذهن مان را با اين فضا درگير کنيم ، نيازهاي اصلي فضايي و عملکردي آن را بهتر خواهيم فهميد .

• خواسته های طرح عبارتند از :

1 ) زمين طرح دايره اي به شعاع 5 / 22 متر و محصور در بين درختان يک جنگل انبوه درختان بلوط زاگرسی در نظر گرفته شده است .

2 ) رودخانه اي در جهت شمال زمين عبور کرده و با زاويه اي حدود 110 درجه نسبت به مرکز دايره زمين با سايت مرز مشترک دارد .

3 ) شيب عمومي زمين بصورت يکدست و حدود 30 درصد از جهت  جنوب به شمال کشيده شده است .

4 ) تنها يک مسير دسترسي پياده و سواره محدود در جنوب غربي زمين ، فضاي آتليه را به قسمت هاي ديگر عملکردي مجموعه آموزشی ( همانند : فضاهاي اداري ، خدماتي و ... ) متصل مي کند .

5 ) آتليه ، در يک طبقه ی بسته براي حضور همزمان 35 دانشجو طراحي و با فضاهاي عملکردي و بصري نيمه باز و باز در محدوده زمين تلفيق و تکميل خواهد شد.

6 ) پيش بيني اتاق مخصوص استاد ، فضاي ژوژمان ، کنفرانس و سرويس هاي بهداشتي ضروري بوده و فضاهاي تکميلي عملکردی به تشخيص دانشجو اضافه خواهند شد.

7 ) انتخاب سبک ، نوع فرم ، معماري فضا و روش ارائه بسيار مهم و البته آزاد بوده ولي ترسيم سايت پلان مجموعه ، پلان ، حداقل يک مقطع و نماي اصلي الزامي بوده و تعداد و نوع پرسپکتيوهاي داخلي و خارجي و ساير اطلاعات فضا به عهده دانشجو است.

8 )  با لحاظ زمان 240 دقيقه اي و شروع رأس ساعت 13 ؛ شيت هاي 70 * 100 دانشجويان رأس ساعت 17 مي بايست در محل آتليه معماري نصب شده ، تا به مدت حدود 90 دقيقه تحليل و بررسي شوند

( به جهت محدوديت هاي موجود از حضور و قضاوت کارهاي تأخيري ممانعت خواهد شد . )

توجه : با احترام کامل به تمامی قالب های فکری آموخته شده ی قبلی دانشجويان ؛ در اين تمرين دانشجو می بايست با آزادانديشي تمام ، قدرت تخيل بالا و فرايند نونگر با بالابردن قدرت و تصور ذهني سيال و رشديافته ی خود طرحي نو درافکند و به هيچ عنوان ذهن خود را محصور در فرآيندهای ديکته شده ننمايد . بر اين اساس انتظار می رود ، شيت نهايي ارائه شده بيانگر طرحی کاملاً بديع و غيرتکراری بوده و در عين حال از گويايي کافی برای عملکرد خواسته شده برخوردار باشد .

مرتضی اسماعیلی

يکشنبه 11 مهرماه 1389

پيروز و موفق باشيد